LCHF vs kost med mer kolhydrater – vad är bäst för viktnedgång?

AAh shit vad jag är trött! gick upp kl 5 imorse för att vara igång och klar då gymmet öppnar. Vill träna tidigt efterom det är fredag och jag kanske råkar få i mig endel alkohol ikväll:) Men tydligen  så ööpnar skiten 9:30 vilket är helt gaaalet sent!
Aja kör på om "Låg kolhydrat/Fet kost" vs Normal!


En meta-analys som jämför lågkolhydratkost mot kost med fler kolhydrater

Okej, då är det dags för mig att redovisa resultatet från den uppdaterade meta-analysen. Först ska jag dock vara väldigt tydlig med vad som jämförs i denna analys. Alla studier ska vara över minst ett år, alla studier som är kortare än så är borttagna från resultatet. För mig är detta en självklarhet, om man ska diskutera vilken diet som är bäst att rekommendera folk så vill man givetvis veta vad som fungerar bäst på längre sikt. Vem som helst kan bita ihop några månader. Om studierna har varat i mer än ett år så har resultat från studiens slut inkluderats i analysen. Detta är inget standardbefarande i meta-analyser överlag men för mig känns det som den bästa metoden i detta fall.

För att kallas lågkolhydratkost anser jag att kosten i alla fall ska innehålla mindre än 30 E % kolhydrater. Detta är samma gräns som LCHF-magasinet satt upp där de kallar allting ovanför denna gräns för ”kolhydratbaserad kost”.

Vilken kost som ska jämföras med lågkolhydratkosten är svårare att avgöra då det som sagt finns en ett antal dieter som jämförts med lågkolhydratkost och i vissa studier har man jämfört lågkolhydratkost med mer än en av dessa. Det jag har valt är att utesluta Ornish och Rosemary Conley då dessa innehåller mycket mindre fett än de flesta andra dieter (~10 E %). Även Zone har jag valt att utesluta då den rekommenderar mindre kolhydrater än dem övriga, 40 E %.

I de studier där man jämfört lågkolhydratkost med flera av dem andra så har jag valt att jämföra med den av dem andra dieterna som gick bäst. Detta val har jag gjort då alla dem andra dieterna rekommenderar 50-60 E % kolhydrater och mindre än 35 E % fett och den diet som gått bäst är därför den diet, som enligt mig, bäst visar hur man verkligen kan äta med den nämna makronutrientfördelningen. Dessa nivåer faller ju även inom Livsmedelsverkets rekommendationer för fett och kolhydrater (7) vilket ju oftast är dem som diverse LCHF-are brukar debattera med i media.

 

De studier som denna indelningen berör är:

  • Gardner et al. där jag jämfört med LEARN och Atkins. Ornish och Zone är därför inte med i jämförelsen.
  • Lim et al. där jämförelsen är mellan dieterna som kallades för ”very low carbohydrate” (4 E % kolhydrater) och ”high unsaturated fat” (50 E % kolhydrater). Gruppen som kallades för ”very low fat” där deltagarna bara fick äta 10 E % är därför inte med.
  • Dansinger et al. där jämförelsen är mellan Viktväktarna och Atkins. Ornish och Zone har valts bort.
  • Truby et al. där jämförelsen är mellan Atkins och Viktväktarna. Rosemary Conley och Slim Fast har valts bort.
  • Shai et al. där jag jämfört Medelhavsdieten med atkins. Den ”vanliga” lågfettgruppen föll bort här.

Att behöva välja bort studier är lite av en kompromiss men jag tycker ändå att de flesta bortvalen här ovanför känns ganska självklara. De dieter som har fallit bort ligger antingen inte kring 50-60 E % kolhydrater och <35 E % fett eller så innefattar de någon typ av måltidsersättning (Slim Fast). Undantaget är lågfettgruppen i Shai et al. där både Medelhavsdieten och lågfettgruppen passar in under kriterierna. Här blev det alltså den gruppen som gick bäst som valdes då den gruppen faktiskt visar vad som är möjligt.

Här under kan du se alla studier som passar in på dem kriterier jag satt upp här ovanför (891011121314151617181920). Även viktnedgången för dem olika grupperna, skillnaden mellan dem två i viktnedgång, studietid och om skillnaden i viktnedgång var signifikant.


studier som varat längre än ett år där man jämfört lågkolhydratkost med en kost lik SNR(Svenska näringsrekommendationer). Ingen studie har visat på någon signifikant skillnad mellan uppläggen
Det man genast kan se här ovanför är att det inte finns en enda studie som varat över ett år där lågkolhydratkost verkligen lett till en signifikant bättre viktnedgång än en kost mer lik SNR vid studiens slut. Om vi skulle ge oss på att börja räkna studier som vissa gillar att göra skulle resultatet bli 6-1-6 med osignifikanta resultat.

Summering

Det finns inga övertygande bevis för att LCHF fungerar bättre än något annat på populationsnivå över längre tid. Jag är inte okunnig när jag skriver det och jag försöker inte heller medvetet att missleda er som läser här. Det är helt enkelt det som de studier som för närvarande finns visar och jag hoppas att detta inlägg har visat detta väldigt tydligt.

Personligen tycker jag att den praktiska nyttan av att jämföra olika viktnedgångsmetoder är ganska meningslös. Även om det skulle visa sig att någon diet ger något kilo extra i viktnedgång på längre sikt så skulle det vara ett resultat som rent praktiskt fortfarande är ointressant.
Problemet ligger i att få människor att följa en diet på längre sikt. För i alla dessa studier finns det oftast tydliga succéhistorier med personer som verkligen lyckats

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0